tiistai 11. helmikuuta 2014

Numerohaukka.

Minä rakastan tilastoja ja numeroita. Blogger on siitä kiva järjestelmä, että se tarjoaa statistiikat helposti.

Suurin osa blogin lukijoista tulee Blogilistan tai Pinterestin kautta, mutta osa Googlen hakutuloksista ja yksittäisistä blogeista. Blogilista väittää, että tällä blogilla on yli 40 tilaajaa. Bloggerin kautta näitä tyyppejä on yli 80. Se tuntuu hassulta, sillä harva nykyään enää kommentoi. Sitä kuvittelee kirjoittavansa itselleen, mutta silti näitä juttuja joku jossain lukee. Minä muuten olen itse ihan samanlainen. Luen blogeja, mutten kommentoi. Se tosin johtuu siitä ettei minulla ole mitään sanottavaa. Ja luen myös usein puhelimen kautta, jolloin kommentointi on vaikeaa. Joskus jopa mahdotonta.

Tekstejä on tänne kertynyt 627. Niitä on ollut paljon enemmän, mutta välillä olen tuhonnut ne noloimmat jutut pois. Julkaistuja kommentteja on 1970. Spämmiä sitten sitäkin enemmän.

Blogger väittää että blogia luetaan melkein saman verran Suomesta ja Yhdysvalloista. Tuota jälkimmäistä en ymmärrä, sillä jorinani ovat suomeksi. Toki sieltä rapakon takaa saattaa muutama sukulainen tätä seurata, mutta todennäköisesti tuo Jenkkilä selittyy Pinterestin ja robottien avulla.

Firefox on ollut aina lukijoiden suosituin selain. Nykyään noin puolet lukijoista käyttää tulikettua. Koko blogihistorian ajalta luku on 38%. Chrome on nykyään toiseksi suosituin selain (20%) ja kolmantena on IE (11%). Safaria, Operaa yms. on sitten loput.

Käyttiksistä Windows on ollut blogihistorian suosituin (69%), mutta nykyään winukkaa käyttää enää 41% tänne eksyneistä. Suurin osa käyttää mäkkiä (Macintosh 45%). Loput ovat iPadia, Androidia ja iPhonea. Muutama Linuxillakin vielä liikkuu.

Hauskimmat statistiikat ovat kuitenkin hakujen avainsanoja. Yleensä haetaan askartelujuttuja tai ihan minun nimelläni, mutta joitain huvittaviakin hakuja löytyy. 102 kertaa on blogiin tultu "vihreä seinä" -haulla. Muita outouksia ovat "litteä tyyny", "myydään lipasto" ja "lohiriisilaatikko".

1 kommentti:

Niinu kirjoitti...

Munkin täytyy varmaan kehitellä joku kirjanmerkki-askartelu, koska sillä hakusanalla tullaan usein mun blogiin;)
Mä olen yksi niistä sun lukijoista, oot mun blogilistalla, tykkään tyylistäsi kirjoittaa ja odotan aina vaan lisää skräppäystä...
Käyhän säkin kommentoimassa mun blogissa nyt, vinks vinks:)